Rodzaje motocykli – na jaki się zdecydować

23.07.2019

Gdy pionierzy naszej ulubionej gałęzi motoryzacji dokonywali pierwszych odkryć na przełomie XIX i XX wieku, chałupniczymi metodami przyczepiali silniki do rowerowych ram. Technologia poszła znacznie do przodu i dziś na rynku można znaleźć wiele rodzajów motocykli, a w przypadku każdego z nich warto wskazać największe zalety i przyczyny popularności. Na jaki zdecydujesz się przy najbliższym zakupie...?

Definicja motocyklu w polskim prawie

Parafrazując znany cytat, „motocykl jaki jest, każdy widzi”. Spójrzmy zatem na formalną definicję funkcjonują w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Możemy w niej przeczytać, że motocykl to: „pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.4)”.

Prawda, że czytelne?

Żarty na bok. Z praktycznego punktu widzenia, motocykl jest pojazdem dwu- lub trzy-kołowym, którego pojemność silnika przekracza 50 cm³. To jednak nie wyczerpuje zagadnienia, do którego nawiązuje tytuł artykułu. Jakie rodzaje motocykli możemy wyróżnić w ofercie popularnych producentów?

Cruiser

Jeśli znasz kultowy film „Easy Rider” z Peterem Fondą czy Jackiem Nicholsonem w obsadzie, wiesz już, o jaki rodzaj motocykla chodzi. Z definicji chopper jest przerobionym pojazdem, najczęściej marki Harley-Davidson. Wszelkie zmiany mają na celu zarówno odchudzenie, jak i uatrakcyjnienie motocykla, a prawdziwi pasjonaci wręcz prześcigają się w niestandardowych i odważnych pomysłach. W środowisku funkcjonuje także określenie „bobber” (inaczej „bob-job”), które dotyczy modyfikacji cruiserów, ale bez ingerencji w ramę. Tymczasem przeróbki zamieniające standardowy motocykl w chopper bywają naprawdę zwariowane... Bobber

  • • Wygodny i maksymalnie spersonalizowany motocykl.
  • • Rozwiązanie wyłącznie dla zapalonych fanów motoryzacji.
  • • Pojazd będący wizytówką kierowcy oraz prawdziwą ozdobą garażu (i drogi!).
Chopper

Cross

Kiedy chcesz uciec z asfaltu i poszaleć na innym rodzaju nawierzchni, musisz zrezygnować z miejskich, sportowych czy turystycznych modeli. W kategorii offroadowych pojazdów niekwestionowaną popularnością cieszą się motocykle crossowe, które są przystosowane do jazdy na torach, a więc służą do brania udziału w profesjonalnych zawodach motocrossowych. By osiągnąć pożądaną moc silnika, w crossie naprawdę trzeba „depnąć gaz”, co przekłada się na swoistą agresywność i niewątpliwie wysoką dynamikę jazdy. Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że jazda motocyklem crossowym wymaga ogromnych umiejętności, a i tak jest bardzo ryzykowna. Minimalizacją niebezpieczeństwa jest regularny serwis pojazdu, jednak historia pokazuje, że nawet na profesjonalnie przygotowanym torze dochodzi do poważnych wypadków. Cross

  • • Cross jest najbardziej wyczynowym wśród offroadowych motocykli.
  • • Specyficzna konstrukcja – przede wszystkim zawieszenie – pozwala poczuć prawdziwy zastrzyk adrenaliny na torze.
  • • Zakup motocykla crossowego wymaga większej świadomości, jak działają poszczególne podzespoły i jak ich działanie przekłada się na jazdę poza standardowymi drogami.

Enduro

Skoro pochyliliśmy się już nad crossami, pora na enduro. Te dwa rodzaje motocykli są w potocznym rozumieniu utożsamiane ze sobą, zapewne ze względu na offroadowe przeznaczenie oraz podobną stylistykę. Jednak enduro służy przede wszystkim do swobodnej jazdy po bezdrożach, nie jest polecane na tor. Nacisk położony na lekkość konstrukcji i charakter zawieszenia pozwala uzyskać efekt w postaci motocykla nadającego się do jazdy w lesie, na łąkach, połaciach żwiru, pagórkach czy innym, równie trudnym terenie. Podobnie jak w przypadku motocykli crossowych należy uwzględnić potencjalne niebezpieczeństwo, a także dokładnie zapoznać się z obowiązującymi przepisami. Enduro

  • • Idealny motocykl do poruszania się po niestandardowej nawierzchni.
  • • Stosunkowo lekki, zwrotny i dynamiczny pojazd dla poszukiwaczy adrenaliny.
  • • Motocykl zaliczany do jednej rodziny z crossem, jednak różniący się wieloma detalami.

Sportowy

Sportowe jednoślady potocznie nazywa się „ścigaczami” i to chyba najlepsza wskazówka, który parametr pojazdu wyróżnia go na tle innych rodzajów motocykli. Oczywiście chodzi o prędkość, którą można rozwinąć dzięki silnikom o pojemności 600 cm3, a nawet powyżej 1000 cm3. Motocykle sportowe cieszą się wielką popularnością mniej więcej od połowy lat 80., a do ich czołowych producentów należą japońskie koncerny (Yamaha, Suzuki, Kawasaki i Honda), choć w Europie warto wyróżnić na przykład włoskie marki Ducati czy MV Augusta. Mówimy o stosunkowo lekkich motocyklach z silnikami o mocy dochodzącej do 200 KM, więc jazda nimi wymaga nie tylko odwagi, ale również dużej odpowiedzialności wobec pozostałych uczestników ruchu drogowego. Ścigacz

  • • Najszybszy rodzaj motocykli i jeden z najbardziej dynamicznych pojazdów w całym motoryzacyjnym świecie.
  • • W „ścigaczach” chodzi o szybkość, a nie o wygodę czy ekonomię jazdy. Stąd nie jest to najlepszy pojazd do podróżowania na długim dystansie czy codziennej jazdy po mieście.
  • • Wybierając sportowy motocykl warto zwrócić uwagę nie tylko na pojemność i moc silnika, ale również elementy konstrukcyjne minimalizujące ryzyko związane z szybką jazdą.

Szosowo-Turystyczne

Na wielu aukcjach czy w katalogach producentów można natknąć się na motocykle definiowane jako „szosowo-turystyczne”. Za tym określeniem kryje się największa zaleta tego rodzaju pojazdów, mianowicie: uniwersalne przeznaczenie. Budowa typowych motocykli z tej kategorii łączy największe atuty cruiserów czy bardziej sportowych modeli. Kierowca i pasażer mogą liczyć na relatywnie duży komfort jazdy, ale gdy trzeba – rozwijają wyższą prędkość. Z uwagi na ogromny wybór na rynku warto zastanowić się właśnie nad tym, najbardziej uniwersalnym rodzajem motocykla. Motocykl szosowo turystyczny Yamaha

  • • Wygoda jazdy na krótszym i dłuższym dystansie.
  • • Spory wybór nowych i używanych pojazdów – duża rozpiętość cenowa.
  • • Swoista hybryda motocykli różnego typu z możliwością modyfikacji i rozbudowy o dodatkowe elementy.

Skutery

Ze względu na pojemność silnika, skutery możemy klasyfikować zarówno jako motorowery (do 50 cm3), jak również motocykle (powyżej 50 cm3). W porównaniu do innych motocykli, skutery są zdecydowanie najbardziej kompaktowe i najmniej dynamiczne. Nie służą do ścigania się, ale przede wszystkim wygodnej, ekonomicznej jazdy po mieście. Sprawdzają się wręcz idealnie w korkach czy przemierzaniu krótkich dystansów pomiędzy osiedlami. Lekkie i przystępne cenowo, nie wymagają szczególnie zaawansowanych umiejętności i są bezpieczniejsze do modeli sportowych czy offroadowych. Skuter

  • • Wszystkie rodzaje motocykli różnią się osiągami czy przeznaczeniem, ale to właśnie skutery są zdecydowanie najbardziej miejskimi i praktycznymi pojazdami.
  • • Wśród znanych i cenionych producentów skuterów można wymienić chociażby marki Honda, Piaggio, Yamaha, Peugeot, Aprilia czy Kymco.
  • • Skuter cechuje ekonomiczne zużycie paliwa, niewielki gabaryt, niska prędkość oraz duża wygoda przy wsiadaniu czy parkowaniu.

Który typ motocykla najbardziej przemawia do Twojej wyobraźni?