Odzież motocyklowa - niezbędnik od głowy do stóp

09.09.2019

Z poprzedniego wpisu wiesz już, jaki kask motocyklowy wybrać, ale przecież pozostałe elementy ubioru także mają znaczenie i nie chodzi wyłącznie o kwestię wyglądu. To, jak dobierzesz poszczególne części stroju, przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ubierzmy się zatem od góry do dołu!

Ważna uwaga na początek

Zanim przejdziemy do opisywania kolejnych części ubioru, zaznaczmy jedną rzecz. Nawet laik domyśla się, że jazda na skuterze po spokojnym osiedlu, kilkusetkilometrowa podróż chopperem, szybki przejazd sportowym motocyklem czy szalony off-road poza miastem to zupełnie inne aktywności. Wiążą się z innymi prędkościami, innym stylem jazdy, innymi zagrożeniami i czynnikami wpływającymi na wygodę jazdy.

Elegancki strój na motor

Dlatego przy wyborze poszczególnych elementów stroju motocyklisty podstawowe znaczenie ma ich przeznaczenie, a raczej – rodzaj motocyklu, z którego się korzysta. Na szczęście zakupy w sklepach specjalistycznych są łatwe ze względu na opisy, podziały na kategorie czy praktyczne porady sprzedawców. Nie można też zapominać o porze roku i warunkach atmosferycznych. Trudno wyobrazić sobie, że kupimy jeden, stały strój, który nie będzie się różnił detalami przez 365 dni. Przejdźmy zatem do praktycznych porad na temat motocyklowych ubrań i dodatków.

Kominiarka motocyklowa

Jazda na świeżym powietrzu w chłodniejszych miesiącach wiąże się z zimnymi podmuchami wiatru bezpośrednio na twarz, z kolei w cieplejszych – ekspozycją na promienie słoneczne i wysokie temperatury. Dodając do tego konieczność założenia kasku... komfort jest ograniczony praktycznie przez cały rok.

Kominiarka termoaktywna na motocykl

Rozwiązaniem tego problemu jest optymalny dobór specjalnej, termoaktywnej kominiarki pod kask. Jeśli jej materiał chroni przed chłodnymi podmuchami, a jednocześnie odprowadza wilgoć, to przyda się przez cały rok. Nie może być ani za ciasna, ani za luźna. Wykrojone otwory na oczy absolutnie nie powinny ograniczać pola widzenia. Warto także zwrócić uwagę, czy produkt jest bezszwowy (wówczas minimalizuje się ryzyko podrażnień i dyskomfortu). Dzięki pochłanianiu wilgoci, wnętrze kasku na dłużej zachowuje świeżość, co stanowi podstawę higieny w tak wrażliwym rejonie ciała, jak głowa, włosy, twarz. Kominiarka na motor kosztuje zwykle kilkadziesiąt złotych, więc wydatek jest relatywnie niewielki, a zdecydowanie warto się na niego zdecydować.

Kołnierz na motor

Nawet podczas prozaicznych, codziennych czynności na świeżym powietrzu „można się zawiać”, innymi słowy przewiać szyję. To częsty problem w zimniejszych i przejściowych miesiącach, kiedy lodowate podmuchy wiatru dotykają nieosłoniętą szyję. Skutkiem są infekcje bakteryjne oraz wirusowe, objawiające się bólem, gorączką, osłabieniem i ograniczeniem ruchu w tak newralgicznym punkcie ciała, jak szyja. Jak nietrudno się domyślić, nawet w trakcie spokojniejszej jazdy na motorze, nieodsłonięta szyja pod kaskiem jest narażona na przewianie.

Rozwiązaniem jest kolejny, termoaktywny element ubioru, czyli specjalny kołnierz. Czasem jest to elastyczna chusta, którą można również używać w trakcie biegania czy gry w piłkę nożną, czasem specjalny, zapinany na rzep, nieco grubszy kołnierz. Ważne, by nie ograniczać ruchu szyi i skutecznie dobrać specyfikę materiału do pory roku. Dodatkowe zabezpieczenie na szyi, również niedrogie, jest także ważne w perspektywie upadków czy jazdy w różnych warunkach atmosferycznych.

Kurtki motocyklowe

Strój dla motocyklisty w dużej mierze kojarzy się ze skórzanymi, charakterystycznymi kurtkami. Obraz utrwalony w popkulturze ostatnich kilkudziesięciu lat zasadniczo jest... prawdziwy, choć asortyment sklepów z odzieżą na motor jest z roku na rok coraz bardziej zróżnicowany. Dużym zainteresowaniem kierowców cieszą się nie tylko klasyczne kurtki skórzane, ale również modele tekstylne. Niektóre kroje mają wybitnie sportowy charakter, inne pozostają stonowane i minimalistyczne.

Kurtka motocyklowa Harleyowca

Podczas wyboru ubrania, którego koszt może przekroczyć kwotę 1000 złotych, warto zwrócić uwagę na takie parametry, jak materiał membrany, podszewki, wyściółki i wykończenia, wzmocnienia na łokciach, rodzaj zamka, dodatki dla komfortu i bezpieczeństwa, wentylację, ilość i wielkość kieszeni... Kurtka powinna być dopasowana do ciała – niezbyt przylegająca, ale też nie za duża, nie krępująca ruchów i lekka. Na szczęście w tej materii możemy zaobserwować ogromny postęp. Dawniej motocykliści jeździli nie troszcząc się tak o swój strój. Tymczasem dzisiejsze kurtki czy wręcz całe kombinezony gwarantują większe bezpieczeństwo i komfort.

Bluza motocyklowa

Nieco tańszym i cieńszym wyborem względem kurtki jest specjalna bluza motocyklowa, kosztująca około kilkuset złotych. Materiałem, krojem czy dodatkami różni się ona od zwyczajnej, casualowej bluzy, a może okazać się najlepszym wyborem do jazdy w cieplejsze dni, na przykład na skuterze, bez rozwijania wysokich prędkości.

Koszulka na motor

Zarówno kurtki, jak i bluzy motocyklowej nie zakłada się bezpośrednio na ciało. Pod spód wkłada się przecież stały element bielizny, czyli koszulkę. Zapewne wielu kierowców wskaże w tym miejscu zwyczajny t-shirt, ale warto wiedzieć, że i w tym przypadku można wybrać wariant bardziej profesjonalny. Koszulka termoaktywna utrzymuje ciepło i odprowadza nadmiar wilgoci na zewnątrz, nie krępuje ruchów – jest po prostu znacznie wygodniejsza i funkcjonalna.

Rękawice motocyklowe

Wsiadając na motor, trudno wyobrazić sobie brak osłony i ochrony dla dłoni, którymi przecież dodaje się gazu czy zmienia biegi, nie wspominając o pewnym sterowaniu samą kierownicą. Do różnego rodzaju tras i na różne pory roku warto wybierać inne pary rękawiczek, które powinna łączyć solidność wykonania, na przykład ze skóry. Funkcjonalne dodatki czy wygląd są ważne, ale najbardziej kluczowe jest dopasowanie do kształtu i rozmiaru dłoni, by w żaden sposób nie ograniczać ruchu całej dłoni i poszczególnych palców. Rękawica motocyklowa na baku

Pas na nerki na motor

Wspominaliśmy już o przewianiu szyi – innym wrażliwym punktem ciała są lędźwie, nerki. Dlatego też dolną partię kręgosłupa warto zabezpieczyć pasem. Ważne, by był wyposażony w system wentylacji i nie wzbudzał dyskomfortu. To świetny wybór na chłodniejsze dni, ale tak naprawdę przez cały rok nosi się go dla dodatkowej ochrony kręgosłupa, szczególnie narażonego podczas drogowych kolizji i wypadków.

Ochraniacz na kręgosłup i klatkę piersiową

Skoro już mowa o bezpieczeństwie, niektórzy kierowcy, szczególnie preferujący sportową jazdę, decydują się na zakup specjalnych ochraniaczy, które są dostosowane do całego korpusu. W tym przypadku futurystyczny design nie powinien odstraszać, ale zachęcać. Przy zakupie należy dostosować model do wysokości, sprawdzając, na ile pasuje do kształtu sylwetki. Czy jest ergonomiczny? Czy chroni kręgosłup, nerki, żebra, klatkę piersiową? Jeżdżąc dynamicznie i w utrudnionych warunkach, lepiej zminimalizować skutki ewentualnego upadku.

Spodnie na motor

Lepiej nie wsiadać na motocykl w kąpielowych szortach czy krępujących ruchy, ciasnych jeansach... Na szczęście, świadomi kierowcy wiedzą, że warto zainwestować w profesjonalne spodnie, dzięki którym jazda jest wygodna i bezpieczna. Czasem są sprzedawane w komplecie z kurtką lub bluzą, a wtedy najbardziej pasują pod względem wyglądu. Od estetyki jest jednak ważniejsza funkcjonalność i wygoda. W tym przypadku znaczenie również mają materiał wykonania czy dodatkowe, niepozorne elementy, które zwiększają poziom ochrony, na przykład kolan. Przy optymalnym systemie wentylacji, ich noszenie nie wiąże się z żadnym dyskomfortem, nawet w cieplejsze dni. Skórzane damskie spodnie motocyklowe

Buty motocyklowe

Wydatek rzędu kilkuset złotych, który jest zdecydowanie podstawą dla każdego kierowcy. Na motor nie warto wsiadać w zwyczajnym, codziennym obuwiu, choćby po to, by go nie zniszczyć. Specjalne buty na motor są solidnie wykonane, choć dzięki nowoczesnym technologiom trudne je nazwać „topornymi”. Lekkość, wentylacja, odporność, dopasowanie do stopy – te kwestie są kluczowe, gdy wybiera się konkretny model. Jak w przypadku każdej innej pary butów – motocyklowa również powinna być kupowana z myślą o każdym detalu, by wspomnieć o materiałach, wiązaniu, podeszwie czy wysokości.

Słowem podsumowania

Jak widać, skompletowanie profesjonalnego stroju dla motocyklisty może kosztować nawet kilka tysięcy złotych, ale jest to niezbędny koszt, szczególnie gdy posiada się pojazd służący do dynamicznej jazdy na różnego rodzaju nawierzchniach. Zakładanie kasku jest podstawą bezpieczeństwa, ale nie można bagatelizować znaczenia ubrań (spodnie, bluzy, koszulki, kurtki) i dodatków (rękawice, pasy, ochraniacze, kominiarki, kominy). A przecież ich wygląd może iść w parze z funkcjonalnością!